Eu și Comunitatea – primul pas spre dezvoltare

“Dacă nu te poți schimba pe tine în bine, atunci nu poți schimba nimic și pe nimeni” este unul din principiile după care ne ghidăm activitățile la Dreams for Life. Totul se produce începând cu noi; un comportament mai potrivit, o atitudine constructivă se dezvoltă în timp, dar puterea educației poate produce miracole, iar tineri, care sunt catalogați de societate drept ignoranți și egoiști, se pot transforma în adevărați agenți ai schimbării, dacă experimentează într-un cadru propice, valori și atitudini puternice.

În 24 februarie am ajuns în Vatra-Dornei, unde, a doua zi, sâmbăta, urma să organizăm cel de-al treilea workshop de dezvoltare pentru tinerii din Liceul Teoretic Ion Luca, în cadrul clubului de tineret ProActiv. La primul contact cu orașul am aflat, spre surprinderea noastră, că orașul a rămas fără iluminat public, pentru ca primăria a înregistrat mari datorii și nu mai poate să asigure acel minim standard de confort cetățenilor. Am fost foarte surprins, pentru că nu am mai auzit ca acest lucru să se întâlmple în România. Această problemă are efecte aspre asupra dezvoltării și siguranței orașului. Tinerii sunt prinși undeva la mijloc, iar orele lor se scurtează, pauzele la fel, pentru ca elevii să nu se întoarcă acasă seara pe beznă (având în vedere că liceenii din clasele 9-10 fac ore după-amiaza). Într-un mod indirect, dar josnic, tinerilor li se ia dreptul la o educație cât mai bună, iar dezvoltarea lor are mult de suferit, iar asta nu neaparat din cauza orelor mai scurte, ci datorită situației generale create, a un mediu în care inițiativele și visele par să fie tot mai întunecate.

Einstein a spus un lucru foarte frumos și real “Se întâmplă lucruri rele, nu pentru că există oameni răi, ci pentru că oamenii buni și capabili să facă lucruri bune, nu fac nimic.” Mai mult decât adevărat și pentru Vatra-Dornei și pentru situația generală a României. Dreams for Life însă crede mult în oamenii buni, iar noi ne-am asumat responsabilitatea să aducem acea schimbare pozitivă de care societatea are nevoie, iar clubul de tineret ProActiv din Vatra-Dornei are acest scop.

La a treia întâlnire a clubului, Eu și Comunitate, au participat 16 tineri din clasele 9-12, care au rezistat plini de energie și entuziasm de la 10.00 la 15.30. Temele centrale abordate în cadrul workshop-ului au avut ca obiective dezvoltarea unei gândiri critice, înțelegerea unei comunități, a proceselor și a rolurilor care se formează cadrul ei. Am folosit două înstrumente foarte utile în acest sens: analiza SWOT și arborele problemei. Lucrând cu multă seriozitate și implicare tinerii au analizat problema lipsei iluminatului public și au descoperit că multe efecte negative produse îi afectează în mare măsură. Și mai important poate este faptul că tinerii au înțeles că și ei eu un rol în cauzele problemei, ceea ce înseamnă că și ei pot aduce o schimbare în situația existentă. Problemele identificate, au fost analizate într-un mod creativ, sub forma unui Talk Show: Să facem lumină, care i-a pus pe participanți în postura unor experți, pregătiți să rezolve problemele comunității.

Un alt obiectiv al întâlnirii a fost promovarea voluntariatului și dezvoltarea unor atitudini proactive în acest sens. Participanții au vizionat filmulețe care prezentau importanța voluntariatului, atât pentru dezvoltarea personală a tinerilor, cât și a comunității în care trăim. Filmulețele sunt materiale realizate de către ProVobis, Centrul Național de Resurse pentru Voluntariat și vrem să le mulțumim pentru acțiunile lor care ne motivează și pe noi.

La finalul întâlnirii am făcut o evaluare intermediară a proiectului, având în vedere că au trecut 3 întâlniri din cele 6 propuse în total în cadrul Clubului ProActiv Vatra-Dornei. Iată câteva opinii ale participanților despre activitățile Dreams for Life și schimbările pe care le simt în urma implicării lor:

– “Mi-au plăcut toate sesiunile, din fiecare am învățat ceva nou, care sunt sigură că îmi va folosi în viață. Am învățat cum trebuie să fiu EU, pentru a avea o relații cât mai bune cu CEILALȚI și cu COMUNITATEA. ” Dumi, clasa a 12-a

– “Mi-am dat seama ceea ce nu fac bine, adică atunci când sunt egoistă și nu îi ascult pe toți. ” Iulia, clasa a 9-a

– “Am învățat că rezolvarea problemelor începe de la noi. Fiecare trebuie să ia inițiativa și să încerce să-i “corupă” și pe ceilalți.” Ramona, clasa a 11-a

Următoare întâlnire a clubului ProActiv din Vatra-Dornei va fi EU și NATURA.

Leave a comment